Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna autoelektronika i diagnostyka
Autoelektronika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Obwody elektryczne.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bruno
Administrator



Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Sob 14:56, 03 Lut 2007    Temat postu: Obwody elektryczne.

W zależności od sposobu połączenia elementów obwodu rozróżniamy trzy typy obwodów: obwód szeregowy, równoległy i szeregowo-równoległy czyli kombinowany. W zależności od typu obwodu stosujemy różne formuły dla określenia oporności lub prądu w danym obwodzie. Kalkulując te wartości korzystamy z dwóch praw fizyki sformułowanych przez Gustawa Roberta Kirchoffa:
Wielkość prądu wpływającego do danego punktu obwodu jest równa wartości prądu wypływającego z tego punktu. Suma spadków napięć na poszczególnych elementach obwodu elektrycznego jest równa napięciu żródła zasilania tego obwodu.

Obwód szeregowy:
W obwodzie szeregowym jego elementy składowe (przykładowo: żarówka, opornik, silnik elektryczny) łączone są jeden za drugim. W nawiązaniu do pierwszego prawa Kirchoffa taki sam prąd przepływa przez każdy element obwodu, zgodnie z podanym niżej wzorem:
A1=A2=A3
W obwodzie szeregowym opór całkowity równa się sumie oporności poszczególnych oporników.
Rt=R1+R2+R3
Suma spadków napięć na poszczególnych elementach obwodu szeregowego równa się napięciu żródła zasilania obwodu.
Vt=V1+V2+V3

Obwód równoległy:
W obwodzie równoległym elementy elektryczne połączone są równolegle, spadek napięcia na poszczególnych elementach obwodu jest taki sam. W obwodach równoległych poszczególne elementy mogą być odłączane od zasilania bez wpływu na działanie pozostałych urządzeń.
Spadek napięcia jest taki sam na wszystkich opornikach.
V1=V2=V3
Prąd płynący przez poszczególne oporniki zależy zatem od oporności każdego z nich.
Całkowita oporność obwodu w którym oporniki połączone są równolegle jest mniejsza niż w przypadku, gdy te same oporniki są połączone szeregowo. Odwrotność oporności całkowitej obwodu jest równa sumie odwrotności oporności poszczególnych oporników.
Przykład:
A=A1+A2+A3
Liczymy prąd dla każdej części obwodu:
A1=E|R1 A1=12V|3 Ohm A1=4A
A2=E|R2 A2=12V|1 Ohm A2=12A
A3=E|R3 A3=12V|2 Ohm A3=6A


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin