Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna autoelektronika i diagnostyka
Autoelektronika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Czujniki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bruno
Administrator



Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Sob 20:05, 03 Lut 2007    Temat postu: Czujniki

Czujnik temperatury (ECT sensor):
Termistor typu NTC stosowany w układzie sterowania wtryskiem paliwa (silniki benzynowe i Diesla).

Czujnik ciśnienia:
Zastosowanie czujnika ciśnienia
- Czujnik ciśienia w kolektorze ssącym (czujnik MAP)
- Czujnik ciśnienia atmosferycznego (w ECM)
- Czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym
- Czujnik ciśnienia w oponach
- Czujnik ciśnienia w listwie Common rail

Czujnik MAP podaje informacje w postaci sygnału elektrycznego do ECM o ciśnieniu w kolektorze ssącym. Jeżeli silnik nie pracuje, a jest włączony zapłon, czujnik podaje informacje o ciśnieniu atmosferycznym.

Czujnik położenia pedału gazu (APS sensor):
Czujnik stosowany w samochodach z silnikiem Diesla wyposażonych w układ wtryskowy sterowany elektronicznie.

Czujnik APS:
Posiada dwa potencjometry. Kształt sygnałów z tych potencjometrów jest podobny, ale różni się tylko wartością.

Czujnik tlenu (O2 sensor):
Czujnik tlenu jest jednym z najważniejszych elementów układu wtryskowego w silniku wyposażonym w katalizator trójdrożny. Czujnik wykrywa zawartość tlenu w spalinach i wysyła stosowny sygnał elektryczny do ECM (sterownika układu wtryskowego). Na podstawie tego sygnału ECM tak steruje otwarciem wtryskiwaczy, aby przy stałym obciążeniu silnika skład mieszanki powietrze-paliwo był zbliżony do wartości optymalnej z punktu widzenia efektywności oczyszczania spalin przez katalizator, czyli wynosi alfa=1.

Czujnik tlenu typu Zirconia:
Budowa i charakterystyka czujnika tlenu typu Zirconia. Jest to sonda typu napięciowego - sama generuje sygnał napięciowy.
Zakres sygnału napięciowego czujnika: 0-800mV
Mieszanka bogata (niska zawartość tlenu)- 700-800mV
Mieszanka uboga (wysoka zawartość tlenu)- 0-200mV
Przy prawidłowej pracy katalizatora sygnał z tylnego czujnika tlenu powinien wynosić 400-600mV.

Czujnik tlenu typu Titania:
Kształt charakterystyki sondy typu Titania jest odwrócony w stosunku do charakterystyki sondy typu Zirconia. Inna jest również wartość sygnałów napięciowych wysyłanych do ECM. Jest to sonda typu rezystancyjnego- potrzebuje napięcia do wygenerowania sygnału.
Mieszanka bogata (niska zawartość tlenu)- 0-0.4V.
Mieszanka uboga (wysoka zawartość tlenu)- 3.8-5.0V.
Zalety sondy Titania w stosunku do sondy Zirconia: większa trwałość, szybka reakcja. Wady: większy koszt produkcji.

Czujniki indukcyjne:
Czujniki indukcyjne znajdują szerokie zastosowanie w układach elektronicznychpojazdów. Czujnik składa się z magnesu stałego i owiniętej wokół niego cewki. Cecha charakterystyczna- z czujnika wychodzą dwa przewody. Czujnik najlepiej testować korzystając z oscyloskopu testera. Bardzo ważna dla prawidłowego działania czujnika jest szczelina powietrza między czujnikiem, a kołem impulsowym.
Czujniki indukcyjne stosuje się jako:
- Czujnik obrotów silnika
- Czujnik obrotów koła jezdnego
- Czujnik obrotów kół w skrzyni biegów
- Czujnik CKP i CMP typu Halla.
Często do pomiaru prędkości obrotowych wykorzystuje się czujnik Halla.
Również jako czujnik CKP lub CMP. Czujnik taki musi być zasilany (5V lub 12V).

Czujniki przepływu powietrza (przepływomierze):
Przepływomierz podaje informacje do ECM o ilości powietrza wpływającego do silnika. Te informacje wraz z informacją o obrotach silnika służą do określenia czasu otwarcia wtryskiwaczy.
Rozróżniamy trzy typy przepływomierzy:
- Czujnik MAF typu Hot-wire (dodatkowo informacja o temperaturze powietrza).
- Czujnik MAF typu Hot-film.
- Czujnik VAF (Ten przepływomierz podaje również do ECM informacje o temperaturze powietrza i ciśnieniu barometrycznym).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin