Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna autoelektronika i diagnostyka
Autoelektronika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pojęcia podstawowe.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bruno
Administrator



Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Sob 13:39, 03 Lut 2007    Temat postu: Pojęcia podstawowe.

Prąd elektryczny- Pod pojęciem prądu elektrycznego rozumiemy przepływ elektronów przez przewodnik od potencjału wyższego do niższego.
Podstawowa jednostką prądu jest Amper.
(A). Do pomiaru prądu przepływającego przez obwód elektryczny służy Amperomierz.
Przez obwód elektryczny rozumiany obwód składający się ze żródła prądu, przewodów przewodzących prąd i odbiornika prądu.
W instalacjach samochodowych żródłem prądu jest akumulator 12 lub 24 V.
Mówiąc o obwodzie elektrycznym mamy na myśli takie pojęcia jak:
żródło prądu, przewody, złączki, odbiorniki prądu, elementy sterujące, urządzenia wykonawcze czyli aktuatory, czujniki itp..
Mówiąc o materiałach stosowanych w układach elektrycznych rozróżniamy:
- przewodniki czyli materiały, które przewodzą prąd elektryczny (wszystkie metale)
- półprzewodniki czyli materiały lub elementy, które w określonych warunkach przewodzą prąd elektryczny (np.: krzem Si, german Ge)
- izolatory czyli materiały, które nie przewodzą prądu elektrycznego (np.: papier, szkło, tworzywa sztuczne)

Przepływ prądu w obwodzie możemy porównac do przepływy wody przez rurę.

Napięcie:
Siła powodująca ruch elektronów nazywana jest napięciem.
Jednostką napięcia jest Volt (V).
Do pomiaru napięcia służy woltomierz. Mierząc napięcie podłączamy do dwóch różnych punktów obwodu. Czasami nazywa się również określenia spadek napięcia między dwoma punktami obwodu (np.: spadek napięcia na oporniku).
Spadek napięcia na elemencie obwodu może być porównany ze spadkiem ciśnienia na zwężce umieszczonej w rurze. Zwężka działa jako opornik w związku z czym, ciśnienie (napięcie) po jednej stronie zwężki jest większe niż po drugiej stronie.

Oporność:
Jednostką oporności jest Ohm.
Jest to taki opór w obwodzie, który przy napięciu 1V powoduje przepływ prądu o wartości 1A.
Przy pomiarze oporności należy odłączyć zasilanie obwodu.

Temperatura:
Oporność przewodu wzrasta, gdy temperatura rośnie.
Stan przewodu:
Zły stan przewodu (np.: korozja lub częściowe jego przecięcie) zwiększa jego oporność.
Oporność przewodu zależy od:
- Długości
Dłuższy przewód daje większą oporność niż krótszy przewód o tej samej średnicy.
- Rodzaj materiału
Niektóre materiały są bardzo dobrymi przewodnikami prądu (np.: złoto, platyna), niektóre w ogóle nie przewodzą prądu (np.: guma, tworzywa sztuczne). Najczęściej stosowanym materiałem na przewody elektryczne jest miedz.
- Średnica
Przewód o mniejszej średnicy daje większy opór niż przewód o większej średnicy.

Prawo Ohma:
Zależność między napięciem, prądem i opornością została podana przez niemieckiego fizyka Georga Simona Ohma.
E=RxI
E=Napięcie (V) (EMF)
I=Prąd (A) (Current)
R=Oporność (Ohm) (Resistance)

Prąd stały (DC):
Przykładając stałe napięcie do obwodu powodujemy przepływ prądu w jednym kierunku. Taki prąd nazywamy prądem stałym.
Przykładem żródła prądu stałego może być bateryjka do zegarka, akumulator samochodowy. W materiałach serwisowych prąd stały opisany jest skrótem DC- Direct Current.

Prąd zmienny (AC):
Zmiana biegunowości żródła zasilania z (plus) na (minus) i odwrotnie wywołuje przepływ prądu raz w jedną strone, a następnie w strone przeciwną. Taki prąd nazywamy prądem zmiennym.
W materiałach serwisowych opisany jest skrótem AC (Alternating Current)
W samochodach prąd zmienny jest wytwarzany przez alternator. Aby prąd wytwarzany przez alternator mógł doładowywać akumulator w układzie elektrycznym alternatora znajduje się prostownik.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin