Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna autoelektronika i diagnostyka
Autoelektronika
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Schemat elektryczny

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bruno
Administrator



Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Sob 23:51, 03 Lut 2007    Temat postu: Schemat elektryczny

Początek każdego rozdział naprawy instalacji elektrycznej oraz elektronicznej stanowi schemat. Schematy elektryczne przedstawiają sposób w jaki wszystkie składniki układu współpracują. Obejmuje to drogi przepływu prądu elektrycznego od żródła zasilania do masy (poprzez odbiorniki prądu), połączenia przełączników w każdym położeniu oraz inne związane z tym funkcje obwodów. Całkowite rozumienie sposobu działania układu jest bardzo istotne, zanim przystąpi się do wyszukiwania oraz usuwania usterek, jak również do wykonania diagnozy.

Indeks lokalizacji elementów:
Gdy zamierza się zlokalizować elementy schematu elektrycznego w samochodzie, trzeba zastosować indeks lokalizacji elementów, który jest dołączony do każdego schematu elektrycznego. Skorowidz lokalizacji elementów odnosi się do głównych składników, złącz, połączeń z masą oraz zawiera określenie fizycznego miejsca i odsyłacz do numeru strony z rysunkiem schematu.
Tam gdzie podaje się złącza w wykazie, również podaje się liczbę styków. Ta liczba wskazuje całkowitą ilość styków w złączu, niezależnie od tego, ile zostaje w rzeczywistości wykorzystanych. Informacja ta, obok koloru obudowy, jest użyteczna przy identyfikowaniu złącz w samochodzie. Prawie wszystkie elementy, złącza, masy lub wypusty, pokazane na schemacie elektrycznym, można wizualnie stwierdzić używając rysunków z lokalizacją elementu.

Ułożeie wiązek przewodów:
Przedstawia trasy prowadzenia głównych wiązek przewodów oraz złącza umieszczone w lini przewodowej między głównymi wiązkami przewodów. Takie rysunki rozmieszczenia ułatwiają lokalizację usterek w układzie elektrycznym.

Klasyfikacja wiązek przewodowych oraz identyfikacja złącz:
Złącza przewodów elektrycznych klasyfikuje się zgodnie z częściami połączeń przewodowych, określonych w rozdziale: Ułożenie wiązek przewodów.

Nazwa wiązki przewodów | Miejsce | Symbol

Silnik samochodu oraz jego wiązka | Komora silnika | E
wyjściowa przewodów | |

Wiązka przewodów główna , dachu | Kabina pasażerska | M
lub szyberdachu (dach przesówany)| |
zespołu poduszki powietrznej (SRS)| |
układu przeciw blokującego (ABS) | |
oraz ich wyjściowa wiązka przewod | |

Wiązka sterowania (elektroniczny | Komora silnika | C
modół sterowania silnikiem - ECM) | samochodu |

Podłoga i tylna podłoga, klapa | Kabina pasażerska | R
bagażnika (klapa tylna nadwozia ), | Przestrzeń bagażnika |
tył samochodu oraz ich wyjściowe | |
wiązki przewodów. | |

Wiązka przewodów deski rozdzielczej | Pod deską rozdzielczą | I
tablicy wskażników oraz ich wyjściowe | |
wiązki przewodów | |

Wiązka drzwiowa i jej wyjściowa | Drzwi | D
wiązka przewodów | |


Identyfikacja złącz:
Symbol identyfikacji złącza zawiera symbolklasyfikacji miejsca wiązki przewodówelektrycznych odpowiednio do miejsca wiązki przewodów i numeru właściwego dla złącza. Te miejsca złącz można wyszukać w rozdziale: UŁOŻENIE WIĄZEK PRZEWODÓW.
Przykład: E 10 -1
E- symbol określający wiązkę przewodów ( wiązka przewodów silnika samochodu.
10- Numer właściwy dla złącza głównego (numer kolejny)
-1- Numer właściwy dla złącza pomocniczego (numer kolejny)
UWAGA! Złącza, które łączą każdą wiązke przewodów, są przedstawione za pomocą następujących symbolii.
Na przykład: M R 01
M- Główna wiązka przewodów
R- Tylna wiązka przewodów
01- Numer właściwy dla złącza głównego (numer kolejny)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum autoelektronika i diagnostyka Strona Główna -> Podstawy autoelektroniki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin